Nejčastější dotazy od (potencionálních) zákazníků na webhosting OpenServis

Dotazy týkající se hostingu se stále opakují a tak zde zveřejníme takový „FAQ“ těch nejčastějších dotazů za posledních X let, které se stále dokola opakují a to jak od aktuálních zákazníků, tak zejména od potencionálních budoucích zákazníků 🙂

„1) Jak často provádíte zálohy?
Zálohy databáze provádíme 1x denně v nočních hodinách okolo 5:00 ráno.
Zálohy FTP (souborů) a e-mailů provádíme 1x denně v nočních hodinách okolo 2:00 ráno.
Pro zálohování používáme tzv. „deduplikaci“, která je naprosto ideální pro velký počet malých souborů, které PS obsahuje.

„2) Na kolika rozdílných lokacích uchováváte zálohy?
Veškeré zálohy uchováváme vždy minimálně do dvou odlišných geografických lokací, aby například v případě přírodní katastrofy v jedné lokaci zůstala druhá lokace neovlivněna a bylo možno zálohy obnovit z druhé lokace a samozřejmě i obráceně. Další zálohovací vrstvou je vzdálené zálohovací NAS.

„3) Po jakou dobu uchováváte zálohy zpětně?
30 dní

„4) Kde jsou Vaše servery umístěné? Jsou v garáži?
Servery jsou umístěné ve špičkovém datacentru Master DC Praha na 1 GB lince přímo na páteřní síti. Jedná se o TIER III datacentrum, kde je kamerový systém, budovu chrání bezpečnostní agentura a mimo jiného je součástí samozřejmě i záložní zdroj napájení v podobě diesel agregátů a samozřejmě klimatizace, aby nedošlo k přehřátí HW. Přístup do serverovny má majitel firmy a hlavní administrátor, jiné osoby přístup nemají dovolen bez doprovodu majitele nebo hlavního administrátora. V případě nutnosti jsme schopni operativně zařídit přístup jiné osobě, například v krizové situaci apod. – např. vedlejším administrátorům apod. – na všechny možné scénáře jsme mysleli. Umístění v garáži samozřejmě bylo také ve hře :-), ale tam by nebylo možno docílit tak vysoké bezpečnosti (přístupy osob), konektivitě na páteřní síť apod. Datacentrum Master DC Praha máme v dojezdové vzdálenosti cca 90 minut pro případné urgentní výměny HW apod.

„5) Jak dlouho Váš webhosting funguje?
WebHostingu se věnujeme od roku 2009, takže máme mnoho zkušeností. Zejména chybami z minulosti jsme se hodně poučili.

„6) Kolik serverů máte k dispozici?
Počet serverů sám o sobě není veřejný údaj, nicméně, dá se dohledat dle indicií, není důvod tedy nic tajit, aktuálně (listopad 2023) máme k dispozici několik velmi výkonných serverů. 4 jako hlavní klientské servery, 1 server jako zálohovací s vysokokapacitními disky, 3 servery jako slave DNS NS2+NS3+NS4 (záložní servery v případě výpadku primárního DNS), 1 server jako monitorovací a pro sběr dat z ostatních serverů + několik VPS na dílčí interní úkony. V průběhu roku 2024 plánujeme doplnit do naší flotily další klientský server, ale čekáme ještě až vyjde nový HW, proto zatím odkládáme na 2024/2Q.
Počet serverů může působit jako velmi nízký, ale máme nejmodernější technologie od společnosti Intel a Supermicro. Počet serverů se snažíme držet záměrně co nejnižší, kvůli jednoduchosti správy, preferujeme raději 3 silné klientské servery (s kvalitní konfigurací), než 10 menších klientských serverů, to by nám ztěžovalo údržbu, správu apod. Zejména by nám to také zvyšovalo náklady a to by se projevilo i do ceny hostingu. Jiné hostingy se chlubí vysokým počtem serverů my se naopak chlubíme nízkým počtem serverů, protože v tomto případě méně je někdy více. Naše servery zvládají bez problému i několik stovek zákazníků na každém jednom našem stroji a to zejména díky skvělé konfiguraci, kterou naši administrátoři roky vyvíjejí a udržují.
Ještě zajímavé může být, že v dnešní době cloudu se vše propojuje, ale my jdeme v tomto směru úplně opačně a naše servery jsou naprosto nezávislé jeden na druhém. Každý ze serverů je samostatná jednotka, tzn. že výpadek/chyba na jednom neovlivní druhý/třetí apod. Naše řešení jednotlivých serverů je plně izolováno, aby bylo naprosto nezávislé.

„7) Jaký by byl postup v případě výpadku jednoho ze serverů?
Záleží jakého typu by to byl výpadek. Nejdříve by se provedla analýza co je důvodem výpadku, pokud by se jednalo o chybu nějakého HW, došlo by k výměně příslušného HW (máme k dispozici záložní komponenty).
Pokud by došlo k nějaké katastrofě, že by server např. „umřel celý“ (např. celý shořel) – což je dost „scifi“ a nestává se to prakticky vůbec, ale budiž, došlo by ke zprovoznění klientských webů na jiném serveru v nejkratším možném čase ze záloh (i takový scénář máme připravený).
Pokud by se jednalo o SW problém, naši administrátoři by situaci ASAP řešili technickým zásahem.
U většiny situací máme předem zdokumentovaný postup, jak bychom se zachovali, abychom nemuseli vařit z vody.

„8) Kolik lidí se podílí na správě webhostingu OpenServis?
Z technického pohledu (administrace linuxových serverů) se jedná o 4 osoby, z toho jeden člověk na každodenní monitoring a správu. Druhý člověk na pravidelné cca týdenní úkony (úpravy/výměny HW, opravy, vývoj apod.) a třetí a čtvrtý člověk pouze v případech nouze (emergency), či v případě většího objemu vývoje.
Dále je zde také 1 osoba pro kompletní komunikaci se všemi zákazníky (viz bod „9“ v tomto blog postu).

„9) Proč komunikujeme ve všech věcech pouze s panem Ulrichem a nikým jiným?
Je to dáno tím, že pan Ulrich je osoba určená pro komunikaci se zákazníky ve všech našich projektech (openservis.cz, psmoduly.cz, smartmailer.cz a dalších), díky tomu je vždy kontext, tím, že se jedná pouze s jednou osobou, tak je vždy kontext předchozích řešení apod. a nemusíte neustále vysvětlovat jinému operátorovi co řešíte, protože jelikož jednáte s jednou osobou, vždy zná Vaši historii i osobně předchozí Vaše požadavky, problémy, přání apod.
Více osob na tuto činnost nejsou nutné, procesy máme pečlivě rozděleny, aby jedna osoba nezasahovala do práce druhé a vzájemně se nekryly.

„10) Co se stane, když pana Ulricha přejede auto?
Snad se toto nikdy nestane, ale pokud by se něco takového stalo, jsou připravené procesy, které by se v případě také situace aplikovaly. Došlo by k předání firmy (respektive webhostingu OpenServis) kompetentní osobě, která bude dále pokračovat v provozování webhostingu OpenServis ve stejné podobě. Toto je řešeno domluvou s uvedenou osobou a zároveň je to samozřejmě řešeno i právní formou. Na vše jsme mysleli.

„11) Jak je možné, že Váš webhosting běží rychleji, než mé VPS, kde mám stejný PrestaShop, stejnou verzi PHP a zejména i výkonnější vyhrazený HW?
Je to dáno tím, že rychlost jako taková není dána tolik HW, ale zejména SW konfigurací, kterou v OpenServisu ladíme již od roku 2009. Je dosti nereálné si myslet, že více jak 13 let práce je možno naklikat na VPS za pár dní/týdnů/měsíců. Je to o určitém know-how, které jsme za tu dobu nasbírali. Detailně jsme se tomuto tématu věnovali zde:
„Praktická ukázka rychlosti PrestaShopu a jak číst parametry hostingu -> nejsou tak směrodatné, jak se může znát! (video)“

„12) Všimli jsme si ,že píšete na blog poměrně dost tipů a rad, vše zdarma, proč to děláte?“
Tak samozřejmě i to, co je zdarma, tak má nějaký smysl a není to nikdy jen tak. Nicméně je to v dobrém duchu. Děláme to proto, že chceme podporovat obecně komunitu PrestaShopu a pomáhat. Když budeme lidem zdarma pomáhat alespoň v těchto základních věcech, nebude takový úbytek z komunity a tím se samozřejmě zvyšuje i potencionální zisk z prodeje našich PrestaShop modulů a PrestaShop webhostingu Profi. Takže to je ten důvod, chceme se PS věnovat dlouhodobě a to bez Vás, zákazníků, by nebylo možné 🙂 Mimo toho, že zdarma píšeme blog, tak také děláme PrestaShop videa na YouTube zdarma, například video seriál o X dílech o ovládání PrestaShopu pro úplné začátečníky, apod. 🙂
V publikační činnosti budeme pokračovat i nadále, dokud nám nedojdou nápady!

„13) Děláte hosting pro PrestaShop, ale co když mám na subdoméně například Wordpress?“
Ničemu to nevadí, naše hlavní gró je PS, ale pokud máte hlavní obchod PS a máte jako podružný blog/firemní web např. na WP, ničemu to nevadí a můžete to u nás samozřejmě zahostovat spolu s PS. Je to poměrně běžné, nic zvláštního, co by nás překvapilo 🙂

„14) Limit Vašeho PROFI hostingu je 50GB, ale můj web má 150GB, co teď?
V první řadě je nutno prověřit, jestli uvedená velikost je opravdu regulérní, jelikož v 90% případů takto velké weby jsou spíše vlivem chyby, nejčastěji importů od dodavatelů, které dublují obrázky apod., poté web neustále roste. Dalším důvodem může být i uchovávání na FTP nějakých dat, např. stará záloha webu apod. Tento limit máme nastavený dle zkušeností s praxe, málokterý PS je tak veliký. Je tu samozřejmě možnost, že se jedná opravdu o regulerní data, ale to by znamenalo, že máte v e-shopu třeba 200tis produktů a nebo ke každému produktu 50 obrázků apod. Ani jedna varianta není moc pravděpodobná, pokud máte problém s velikostí webu, kontaktujte nás a mrkneme nezávazně na to. Ještě by mohla být zajímavá informace, co se stane, pokud při převodu máte web např. ve velikosti 45GB, ale v průběhu let naroste třeba na 55GB. Nestane se vůbec nic, náš limit je takový spíše orientační a drobné odchylky neřešíme. Je zde spíše pro naši ochranu, aby někomu nenarostla prezentace na 100GB apod. Pokud by se tak stalo, budeme kontaktovat zákazníka a navrhneme možnosti řešení (nejdříve prověření, jestli je tak velký web opravdu regulérní a nejedná se o nějakou vadu). Navýšení hostingu na vyšší variantu (individuální) bude až poslední krok, sami toto nechceme dělat, protože je to pro nás pak nepřehledné a chceme zachovávat pouze naše 2 tarify, které nyní máme a to Základní a PROFI. Jen pro zajímavost, individuální tarif má u nás na hostingu pouze pár jednotek zákazníků, kteří jsou ovšem velmi specifičtí a již při přechodu byl tento tarif domluven. cca 70% zákazníků má variantu „Základní“ a cca 30% „PROFI“. Data jsou aktuální k srpnu 2022 a jsou orientační. Budeme rádi, když více zákazníků navýší na PROFI variantu.
Ještě nutno říci, že naše disky jsou aktuálně již plně na SSD NVMe discích, tedy na tom nejlepším, co je aktuálně k dispozici. Plotnové (rotační) disky již nepoužíváme, pouze a výhradně na zálohy, kde stále najdou své uplatnění kvůli jejich dobrému poměru cena/kapacita. U zálohování není potřeba tak rychlé čtení/zápis, takže plotnové disky jsou stále ideální variantou pro zálohování.

„15) Jak zjistím velikost mého webu?
Od září 2022 uvidíte velikost Vašeho webu přímo ve Vaší administraci webhostingu. Data se aktualizují 1x týdně vždy v neděli v noci (výpočty velikosti takového počtu webů co máme je výpočetně náročná operace a zbytečně by vytěžovala, z toho důvodu aktualizujeme „pouze“ 1x týdně o víkendu, aby nedošlo ani k malinkému zpomalení služeb).

„16) Jaké ochrany používáte před útoky typu DDoS, a další?
Používáme firewall „CSF“, dále mod_security (security2 + OWASP rules) a naše vlastní řešení pro blokaci útočníků v případě nějakého útoku (DDoS) a další. Pokud probíhá DDoS, našemu řešení může trvat pár minut, než se „naučí“ charakter útoku, aby provedl blokaci a zareagoval. Jedná se o plně automatický úkon bez nutnosti účasti správce serveru, čímž je možno reagovat 24/7 automaticky bez lidského faktoru. Jediná nevýhoda je malé zpoždění, ale to je dáno tím, že útok se musí nejdříve nějak „načíst“ do systému a vyhodnotit, jestli se jedná o legitimní traffic, či nikoliv.
Dále pro monitoring případných útoků a vytížení používáme mnoho nástrojů, například:
Zabbix, Munin, Monit, Netdata a naše vlastní „in house“ nástroje, které roky vyvíjíme.
Dříve jsme používali New Relic a DataDog.
Dále všechny případné problémy kooperujeme s našim datacentrem MasterDC, kde jsou další možnosti řešení.

„17) Jaké ochrany používáte proti e-mail spamu?
Používáme Rspamd, clamAV, greylisting a cloudové informace realtime (např. Spamhaus).

18) Co když po přesunu na Váš hosting nebudu spokojen s rychlostí?
V tomto případě nám nejdříve prosím napište, prověříme stav a dáme Vám vědět možnosti řešení, případně analyzujeme důvod a navrhneme řešení. Pokud nebude řešení uspokojivé, můžete do 30 dní od zřízení hostingu odejít bez nutnosti cokoliv platit. (Tato varianta se nám za poslední roky stala reálně pouze ve dvou případech, kde byla vada v modulu třetí strany a ani náš seberychlejší hosting s tím nic nezmohl, protože modul byl velmi špatně napsán. Většinou je vždy vše v pořádku a lepší než předtím!)

19) Proč je OpenServis provozován na OSVČ a ne S.R.O.?
Na toto je poměrně jednoduchá odpověď, za vším hledej peníze nebo ženu 🙂
V tomto případě se jedná o peníze. Je to pro nás daňově výhodnější provozovat webhosting v této podobě.

„20) Nabízíte i programování na PrestaShopu?
Ano, nabízíme, ale je to mimo hosting služba navíc, je nutno nás nejdříve kontaktovat se zadáním do e-mailu, poté proběhne nacenění + info o termínu a v případě Vašeho zájmu i následná realizace. Specializujeme se zejména na Aktualizace PrestaShopu na poslední verzi.

Pokud by se nějaké dotazy ještě do budoucna opakovaly od více zákazníků, automaticky je zde uvedeme ještě do tohoto blog postu, ať je zde zodpovězeno vše na jednom místě 🙂

Pokud by Vás ještě něco zajímalo, napište nám a doplníme! 🙂

Jen díky Vám – zákazníkům – můžeme dále růst a to naprosto bez kompromisů! Děkujeme za Vaši přízeň.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Prosím, vyplňte toto pole.
Prosím, vyplňte toto pole.
Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu.
Chcete-li pokračovat, musíte souhlasit s podmínkami